söndag 18 november 2012

Kroppkakor

Klassiska verktyg för att fånga upp....

...de rykande heta kroppkakorna ur kastrullen

Till kroppkakor ska det vara lingonsylt, gräddmjölk och smält smör, alltihop eller valda delar

Kaffevisan hör till (mel: Jänta och jag)

Proffsiga musikanter

I fredags kväll var vi på höstfest hos hembygdsföreningen och då ska det ätas kroppkakor, som vid alla festliga tillfällen. Inget annat duger här på Öland! 200 kroppkakor, fyra per person, var beställda och hämtades i stora kastruller. Orkar man inte äta sin ranson på plats, tar man hem i plastpåse och njuter av dem dagen efter istället. Innan vi började äta skulle vi sjunga kroppkakevisan och före kaffet är det kaffevisan. Det är en viktig tradition. Och vet ni, det är så mysigt! Alla vet vad som väntar och ingen blir besviken och vi slipper också den där tråkiga utvecklingen att festerna ska överglänsa varandra. Nej, det blir så enkelt. Kroppkakor med tillbehör, kaffe med kakor och lite sång och musik därtill så är alla nöjda. I år hade föreningens ordförande dessutom varit på en resa till Klippiga bergen, så vi fick se resebilder med höga berg, svartbjörn och faktiskt också Ölandstok som växte vild där.


1 kommentar:

  1. Jag gillar kroppkakor, men jag har inte ätit det på 20 år tror jag! Jättekonstigt!?
    Speciellt med tanke på att det här på Gotland tydligen också är en tradition när det gäller större sammamkomster.
    Men jag gillar inte "ölandska kroppkakor" - om det nu är så att jag uppfattat den rätten korrekt. Alltså kroppkakor gjorda på rå potatis? I alla fall så kallades dom så i mitt hem där mamma bara gjorde dom vanliga (underbart goda) som serverades med skirat smör, inget annat.

    SvaraRadera