onsdag 11 maj 2011

Sveriges vanligaste fågel










De flesta gissar på att gråsparven är den vanligaste fågeln, men så är det inte. Den fågel som det finns mest av på sommaren är den lilla oansenliga lövsångaren. De flesta lägger knappt märke till den men lär man sig att känna igen den finstämda sången, hör man den överallt. Jag har sett siffror på att det finns upp till 15 miljoner häckande par i Sverige. Fler lövsångare än människor alltså! Tänk vad många myggor vi slipper när lövsångarna är på jakt! Nu är det verkligen högtidsstunder för alla fågelintresserade här på Öland när den ena rariteten efter den andra landar här. Till och med i min trädgård. Där rastade en blåhake igår.

5 kommentarer:

  1. Den finstämda sången hör vi här också, fastän vi sällan ser fågeln.
    En blåhake har jag nog aldrig sett. Gratulerar!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Kerstin! Bevis på att man kan utmärka sig på olika vis. Ibland genom att inte ens göra anspråk på att utmärka sig... Denne lövsångare är vacker i sin enkelhet, det ser vi på dina bilder. KRAM

    SvaraRadera
  3. God Morgon!
    I min trädgård är det just nu en stor flock duvor och så dom jag längtade efter hela vintern, domherrar.
    Ha en härlig dag!
    Kram / EVA

    SvaraRadera
  4. Lövsångare säger du..? Hm, en sån har jag nog aldrig fått ögonen på. Men så är jag också en riktig pippifågelamatör, som är glad över att se skillnad på havsörn och blåmes ;o)

    Solen strålar även idag, så nu ska min lilla själv gå ut och glädja sig åt den stora gudens håvor!

    SvaraRadera
  5. Jag skäms lite över att jag hittills inte lärt mig känna igen lövsångarens sång, men det ska bli ändring på det. I morgon ska jag plocka fram fågelskiva och lära mig hur lövsångaren låter och sen gå ut och lyssna.
    Jag såg förresten den första svalan i går afton.

    SvaraRadera