lördag 4 januari 2020

Sista helgen före oxveckorna


Det känns som om vi har haft en ledig vecka efter allt julfirande! Vi har varit ute mycket i det fina men blåsiga vädret. Vi har sträcktittat på spännande serier på Net-Flix och slappat i största allmänhet.


Numera kan vi leva på det viset när vi vill, men jag kommer ihåg hur det var förr. När det var de sista lediga dagarna före en oändlig rad av veckor utan en enda extra röd dag. Oxveckorna, då man skulle slita och släpa, som oxarna fick göra förr i tiden.


En god gärning har jag ändå gjort. Jag skrev och klagade på de "urvattnade" sillfiléer, som barnbarnet köpt och gjort tre olika sillinläggningar till julaftonsmiddagen. De sillarna hade nog inte sett vatten sedan de drogs upp ur havet. De var så salta att ingen kunde äta dem.  Stackars Sofia blev jätteledsen och fick kasta alltihop. Nu blev ändå mitt klagobrev väldigt proffsigt bemött och en varucheck på 200 kronor landade snabbt i Sofias brevlåda. En stor eloge till det företaget.


Nu ska vi strax ut på en tur i naturen igen, men det blåser ordentligt så det blir ylle från topp till tå!



1 kommentar:

  1. Jag var ute för detsamma med min sillinläggning, men upptäckte det dagen innan julafton, så jag räddade julsillen genom att hälla av all den salta lagen och koka en ny och det hjälpte. Sillen blev helt perfekt.
    Det var ju bra att barnbarnet fick ersättning i alla fall, men jag förstår besvikelsen.
    Ha en fin fortsättning på den här sista helgen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera