torsdag 9 januari 2020

I väntan på sotaren


Så där ja! Nu har vi snart klarat av den första oxveckan. Många plusgrader ute men blåsigt, blåsigt.


Vid bron till Fyrön stänker det rejält ibland. 


Jag har hunnit med en tur till biblioteket under tisdagen, besiktat bilen i Borgholm under onsdagen och idag väntar vi på sotaren. Besiktningen av bilen gick bra och nu håller vi tummarna för att besiktningen av köksspisen också faller väl ut. Vi eldar dagligen och har därför bett att få en extra halvårskoll av den.


I Borgholm måste jag alltid ta en titt på slottet. Så fascinerande med sin långa historia. I går tänkte jag på prinsessan Ingeborg, som kanske stod här och väntade förgäves på att maken Valdemar skulle komma hem igen. Dessvärre kastades han i en fängelsehåla av sin bror och fick svälta ihjäl efter Nyköpings gästabud 1317. Hårda bud på gästabud på den tiden!



1 kommentar:

  1. Själv skulle jag nog behöva "svälta lite" nu efter alla helger, men svälta ihjäl är man ju inte speciellt trakterad av! Tänk vilka olika hemska historier dom gamla byggnaderna varit med om - och så där vansinnigt länge sen är det ju inte heller!!
    Hoppas besiktningen gick bra så att ni kan fortsätta elda i spisen.
    Själv ökade jag på min surhet genom att bita sönder en kindtand igår kväll. Som tur är har jag inget ont iaf, det får man ju glädjas åt!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera