måndag 1 februari 2010

50+ eller 80-


I vårt samhälle är ung = bäst. Blir man för gammal ska man inte längre tala om sin ålder utan då är man 40+ eller "jag slutade fylla år vid 34". Jag har alltid hävdat att det finns urgamla 20-åringar och unga 80-åringar. Antal år på jorden har ingenting med den verkliga åldern att göra. När jag en gång i tiden arbetade på bibliotek och alla visade fram sitt lånekort med person-nummer på, fick jag verkligen belägg för min teori. Jag gissade helt fel på en del låntagare. Utseendet har förstås en viss betydelse men beteende och inställning är de viktigaste faktorerna. Skojfrisk, positiv och nyfiken på allt gör dig ung. Är du uttråkad, negativ och ointresserad höjer det din ålder avsevärt. Det måste vara jättehäftigt att vara 80 och bli uppfattad som en 60-åring. Jag träffad några gånger en pensionerad distriktssköterska på södra Öland som har blivit lite av en förebild för mig. Hon var långt över 80 år men så intresserad och med sin tid. När grannarna satte plåtfasad på sitt hus kom hon över ideligen och frågade om alla detaljer. Hur gjorde man? Vad var det för skruvar? Hur fick man fast den där biten? Att hålla intresset för omvärlden levande är en viktig faktor för att förbli ung. På bilden är det Zebbe 80------- som funderar lika mycket som sin gammelfaster.

2 kommentarer:

  1. Älskade Faster. Du har så rätt. Ålder är en siffra, det är beteendet som avgör hur "gammal" man är egentligen. Vilken härlig bild på Zebbe.. Ska länka till detta inlägg lite senare ikväll. Tycker det var så klokt och smart...

    Hoppas ni mår bra

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så sant, åldern är ju bara en siffra och man är inte äldre än man känner sig, vilket iofs betyder att det växlar en del......

    SvaraRadera