torsdag 5 september 2024

Sommaren

 


Så lider den härliga sommaren mot sitt slut, även om den envist hänger sig kvar. Det är varmt som under högsommaren, men kortare dagar och fuktigare på nätterna. Jag, som gillar hösten med sina klara dagar och varma kvällar och dessutom nästan folktomt här på norra Öland, börjar nästan välkomna ett litet oväder som blåser bort alla turister. Det kan räcka nu!


Under sommaren har vi som vanligt haft många gäster och de extra bordsskivorna i matsalsbordet har suttit på plats sedan mitten av juni. Det är verkligen härligt med mycket sällskap vid middagarna, och dessutom har jag fått mycket inspiration, när andra har lagat maten. Spännande med nya influenser som avbrott i min, som jag tycker själv, enahanda matlagning.


Jag har förstås tillbringat en hel del tid vid hembygdsgården också. Så himla kul att prata med besökare, berätta om norra Ölands historia och dessutom sälja ett och annat. Det är också roligt att se hur populärt det har blivit att köpa secondhand- kläder. Många har provat, fnissat och också häpnat över hur en skjorta kan kosta trettio kronor då den kostar 7-800 i butiken i storstan.


En trevlig händelse mitt i sommaren var invigningen av grannens boulebana. Mycket pompa och ståt med inbjudna grannar och en premiärtävling som resulterade i guldmedaljer till mig och min lagkamrat (inte maken).


Trots ovanligt mycket regnande på denna normalt torra plats, handlar sommaren ändå om att vattna blommor och tomater. Nu börjar jag avveckla vattnandet, några tomatplantor har redan gjort sitt och de sista åker nog i komposten nästa vecka. Sommarblommorna får hänga med ett tag till.



Vinstocken dignar av stora klasar, väldigt uppskattat av mig, som verkligen kan frossa i min favoritfrukt.


Lagom mycket blåbär och lingon har vi också hunnit plocka, även om ryggarna blir allt stelare. Min lilla trädgårdspall funkar även i stora skogen!


Och så fåglarna förstås. Vi har hunnit med lite fågelskådning då och då, men nu är vi snart inne i högsäsongen då alla ska flytta söderut och förhoppningsvis stannar till lite här. Spännande som alltid!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar