tisdag 14 maj 2024

Tappat kontrollen


Jag satt ute en stund i trädgården och njöt av eftermiddagssolen. Plötsligt har vi fått värme här också och det syns på växtligheten. Mest av allt växer förstås det som inte ska växa i min en gång välskötta trädgård. Numera får jag leta efter "pärlorna". Som till exempel den överdådigt blommande häggmispeln.


I dammen tittar de första näckrosbladen upp. Inte bara jag som gillar dem. Ser ut som om en del insekter uppskattar dem också.



Rosenkvitten heter denna lilla buske med trängsel bland blommorna. Jag har faktiskt försökt utrota den några gånger, för att plantera något annat just där, men tji fick jag.


Liljekonvalj är fint, men den här svagt rosa trädgårdsvarianten ligger egentligen inte så högt på min topplista. Men den trivs och breder ut sig, så den får väl göra det då. Jag struntar i den. Är så stolt över mina rosa zinnior som jag har planterat ut i krukor och tomatplantorna "Black Cherry", som ska planteras om i hinkar i morgon. Där har jag ändå en viss kontroll (tror jag).









 

2 kommentarer:

  1. Jag har ett par såna där små rosa konvaljer jag också. Få se om det blir några blommor på dem i är.
    Ha en fin fortsättning på våren/försommaren!

    SvaraRadera
  2. Ja, auf Öland ist wieder blauer Himmel. Wunderschönes Wetter auf dieser wunderschönen Insel. Und wir sind auch wieder hier und genießen die wunderbare Natur. Kram Marlise

    SvaraRadera