tisdag 3 juli 2018

Så kallad gräsmatta

 
Vi klippte vår gräsmatta i början av maj. Sedan dess har den förvandlats till en blommande torräng. Inte helt fel tycker jag. Fjärilar och humlor gillar också förvandlingen och de stackarna behöver all hjälp de kan få.
 
 
Vår kommun, Borgholm, har tagit initiativ till att förvandla en del klippta gräsmattor till ängar med slåtter, för att hjälpa de insekter som håller på att försvinna. Naturligtvis måste några protestera mot det.
 
 
Barnen kan inte leka där och vi får allergiska besvär är några av motargumenten. Hmm, vi lekte alltid på ängar när jag växte upp och det gick hur bra som helst. Dessutom är jag gräsallergiker och just när någon runt omkring klipper sin gräsmatta, får jag de största besvären och får gå in och stänga alla fönster och hålla mig inomhus.
 
 
Alla bilderna idag är tagna på min "gräsmatta" där gulmåra, trift, blåklockor, glim och cikoria med flera nu blommar, till glädje både för mig och alla humlor och fjärilar.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar