torsdag 8 december 2016

På fastande mage

 
Vi går alltid upp vid 6-tiden och äter en härlig frukost. Men inte idag. Jag ska ta blodprover på fastande mage om en timme. Sjukt jobbigt att behöva hoppa över frukosten, som man säger numera. Nej, jag är inte sjuk, bara vanlig kontroll, men jag avskyr de där sticken i armen.
 
 
Influensavaccin och allt möjligt annat går bra men just sticken i armvecket är en plåga för mig. Svårstucken och en mängd traumatiska upplevelser i samband med försök att få ut lite blod, ligger förstås bakom det. Men...snart är det över för den här gången. Hörs i morgon!
 
 

3 kommentarer:

  1. Jag var tidigare också lite rädd för stick i armvecket eftersom det endast finns ett enda ställe i vänsterarmen att fixa det på. Misslyckas dom där då är det så illa att ibland har dom fått sticka mig i fingrarna - och det är inte kul.
    I handen är dock OK, det gör dom ju när man ska sövas t.ex. men konstigt nog inte när dom ska ta prover. Fast efter alla prover man gått igenom sista tiden så är jag inte ett dugg rädd längre, dessutom har jag fått lära mig av bra sak en syrra jag lärde känna på "blodsugaravdelningen" på sjukhuset; Man ska begära att dom använder sig av en s.k. BUTTERFLY! Den har en extremt tunn nål så det går otroligt lått och man känner knappt att dom sticker!! Det ska du begära nästa gång!!!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  2. Jag går också bara en gång om året, för att träffa min läkare. Äter 4 olika för mitt blodtryck, det funkar för mig. Men denna gång fick jag gå tillbaka 2 ggr och ta själv mitt tryck. Jag skojade i min blogg och sa att snart får vi göra små operationerna själva. Nej det funkar det också,

    SvaraRadera
  3. Förstår att de där sticken kan väcka obehagliga minnen, men ibland måste man . . .
    Jag gillade inte sådant heller förr i tiden, men sen med åren blev jag själv en 'stickare',
    fniss. Så då gick det inte an att vara rädd eller vad man ska kalla det, man ändrade sig med åren
    Jag har bara tagit influensa sprutan en gång i mitt liv, typ mitten på 60-talet, då blev jag jätte sjuk i flera veckor. Sen var jag nöjd med den sprutan i alla år och vägrar ta något sånt.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera