måndag 22 juni 2020

Rundvandring i trädgården


Min trädgård är torr, sandig, blåsig och underbar! Mitt favoritställe är förstås dammen. Där bor paddor, sländor, dykarbaggar, guldfiskar och många andra och besökarna står på rad. Törstiga och badsugna fåglar, insekter, snokar och  katter besöker den flera gånger om dagen.


Jag planterar i lådor och krukor. I den här långa träramen är växterna planterade i stora baljor, som är lätta att lyfta upp när växterna behöver delas eller få ny jord.


Röda perukbusken blir aldrig hög men brer ut sig fint och döljer en massa trist gräs.


Det mesta jag planterar väljer jag ut med tanke på trädgårdens alla innevånare, men här är ett undantag. I krukan bakom prästkragarna växer alunroten bra när den väl fick en ""skyddsbur" över sig. Innan dess vet jag inte hur många gånger som rådjuren drog upp plantorna och tuggade på bladen.


I det gjutna rabarberfatet trivs taklökarna. Kantnepetan tittar fram i hörnet.


Och över alltihopa blommar "Million bells"



3 kommentarer:

  1. Så trevligt det ser ut i din trädgård! Blåsigt är ordet för tillfället tycker jag, för det är ett evinnerligt blåsande hela tiden. Man får springa där med vattenkannan hela tiden för allting torkar ur på nolltid.
    Ha en glad måndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ja, har man inte haft nåt annat att sysselsätta sig med den här våren och försommaren så har det varit att spilla på vatten överallt. Det har ju blåst nästan varannan dag, så allt torkar upp så otroligt fort. Men igår fick vi iaf ÄNTLIGEN lite regn - av dom utlovade massorna så blev det dock bara 5 mm!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Fint i din trädgård!
    Förstår att du gillar området runt dammen och en lite brittisk touch med hanging basket.
    Ha det bra!

    SvaraRadera