onsdag 27 maj 2020

Ett tag här och ett tag där


Jag går här och plockar lite än här och än där. Det är varmt idag och någon åskfuktig luft, men något regn syns inte till. Det börjar bildas sprickor i marken och torrängen bakom huset är brunare än vad den brukar vara så här års.


Tulpanerna klarade sig undan rådjuren med nöd och näppe, ni ser kompostgallret skymta i hörnet av bilden.


Syrenerna blommar på över hela ön och luften är tung av doften. En kort men lyxig tid, just när de blommar. Resten av sommaren går åt till att gallra och knipsa med sekatören. De växer på sig snabbt de små liven!


Odla i krukor är modellen i min sandöken. 


Kul med lite förfinat gräs som omväxling mot kvickrot och elände. Kan bli ganska högt enligt etiketten. Vi får väl se.


Lök i alla former trivs ändå här. Allt från vilda varianter till planterade. Så vackra och fina även som fröställningar! Så där ja! Slut på pausen och dags att vattna.



3 kommentarer:

  1. Jag har vattnat rabatterna i dag för första gången i år och det var verkligen behövligt. Inte ett enda ordentligt regn har vi fått på över två månader. Bara några omgånger med 4-5 mm, men det är ju inte helt ovanligt med försommartorka på den här ön. Nu får vi ställa hoppet till ett pingstregn, men jag tror inte att det blir något av det heller.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Som Ingrid berättat, det börjar bli hög tid att starta upp med vattningen. Vi har ju egen brunn och kan vattna så länge den räcker, men det är på framsidan där det är soligast och torrast som det behövs mest och där ska jag sitta och rensa nedanför den sista pallkragen. Jag vill gärna göra det idag så jag är av med det hemska jobbet...
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Vi har inte haft mycket regn här i Wales de sista två månaderna, så har har det vattnats för fullt i två månader.
    Vackra syrener!
    Ha det bra!

    SvaraRadera