söndag 17 november 2019

Någonstans....


Någonstans där inne i buskaget...skulle den gråhuvade sparven finnas. Längst ute på Trollskogens nordvästra strand....


...mitt emot Långe Erik på andra sidan viken. Äntligen orkade jag traska dit efter en veckas förkylning. Vi var många som stod där och spanade, men...sparven ser ut att ha flugit vidare!


Dagen avslutades med höstfest i hembygdsföreningen. I kastrullerna simmar 150 kroppkakor omkring. Drygt 40 personer blev vi, som fick en trevlig kväll med bland annat intressant föredrag om Ölands våtmarker och gäddor, trevligt presenterat.



6 kommentarer:

  1. Schön, das du wieder gesund bist.
    Und auch wieder besondere Vögel suchen kannst.
    Kroppkakor: ich bekomme direkt Appetit......und Sehnsucht.
    Wenn Mönchsgrasmücken(svarthätta) auch auf Öland überwintern,
    dann müssen sie es bei uns ja auch schaffen.
    Du schreibst, das du sie mit Datteln fütterst?
    Habe ich das richtig verstanden?
    Zeig von den Datteln doch bitte mal ein Foto im Blog.
    Ich weiß nicht, wie ich es machen soll,
    da Mönchgrasmücken nicht, wie andere Vögel, ins Vogelhaus oder an hängendes Futter gehen.

    Trevligt att du har det bra igen.
    Och igen kan du leta efter speciella fåglar.
    Kroppkakor: Jag får aptit direkt ... och längtar.
    Om svarthätta också övervintrar på Öland,
    då måste de göra det med oss också.
    Du skriver att du matar henne med datteln?
    Förstod jag det rätt?
    Visa datum men vänligen ha ett foto i bloggen.
    Jag vet inte hur jag gör det
    det finns inga svarta fåglar, som andra fåglar, gå till fågelhuset eller hängande mat.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Ich meine in deutsch : Datteln
    in schwedisch: dadlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slängde bara ut överblivna dadlar under en buske vid fågelmatningen och svarthättan hittade dem och åt. Det går säkert bra med russin också.

      Radera
    2. Jag kommer att prova det.
      Jag köpte dadlar

      Radera
  3. Vackra bilder - alltså dom två första! Den tredje med en stor kastrull med kroppkakor kanske inte är så vacker, men nu är det nog 30-40 år sen jag åt kroppkakor så man blev lite sugen. Men...är inte öländska kroppisar gjorda på rå potatis, vilket inte låter så gott!? Har nåt svagt minne av det.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner där ute, är här för att berätta lite om hur jag fick min man tillbaka med hjälp av en stor man som heter Dr.Amiso. Är Alice Lucas, efter att ha varit i förhållande med honom i tio år, min make bröt med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka på grund av den kärlek jag har till honom, bad jag honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän på nätet och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta Dr.Amiso, den stora stavmästaren som kunde hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än för att pröva det, mailade jag Dr.Amiso, och han sa till mig att det inte fanns något problem att allt kommer att vara okej innan 48 timmar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan 48 timmar, han kastade trollben och överraskande under den andra dagen, det var cirka 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, vem som helst kan behöva hjälp av Dr.Amiso stavmästaren, hans e-postadress är (herbalisthome01@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller cancer, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässoärenden, hälso- eller äktenskapsproblem, vad som helst, ge inte upp, kontakta honom på herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera