fredag 25 oktober 2019

Hur en helt vanlig dag plötslig blir en dag att minnas


Som vanligt tog jag en sväng till Ölands norra udde i går. Kanske hade sidensvansarna eller några andra roliga vinterfåglar kommit. Vid vägkanten står två fågelskådarkompisar och spanar. Vi stannar och pratar och de var lyriska. De hade just upptäckt en fågel som aldrig setts i Sverige tidigare. Nu hade de inte sett den på en stund. Men plötsligt när vi står där....


….så sitter den i busken framför mig, den östliga kronsångaren!!


Den hör normalt hemma i bortre Ryssland och Kina, men den här lilla stackaren ville kanske prova något nytt eller också var den helt förvirrad, vad vet jag. Någon halvtimme senare var det flera hundra personer på platsen, men pippin visade sig inte igen. Just nu är jag en av fyra som har sett den i Sverige!



3 kommentarer:

  1. Wenn soviele Leute kommen, können sie den seltenen Vogel nicht sehen.
    Er fliegt weg.
    Ich frage mich, wo kommen die vielen Leute so schnell her???

    När det kommer så många människor kan de inte se den sällsynta fågeln.
    Han flyger bort.
    Jag undrar, var kommer många människor ifrån så snabbt ???
    Kram Marlise

    SvaraRadera