onsdag 8 mars 2023

Snömos och kvinnodag


Så var det dags igen! Det faller lappvantar från himlen. Lappvantar förresten, det kanske man inte får säga längre. Samevantar då. Äsch det låter lite konstigt. Hur som helst, det har snöat massor över krokus och snödroppar och dessutom blåst ordentligt. Inte kul och man vänjer sig aldrig vid de här bakslagen varje år.


Det är den internationella kvinnodagen också! Behövs den, frågar man på lokalradion. Så klart, men man får inte glömma de andra 364 dagarna. Det är väl fortfarande så att en kvinna behöver vara tio gånger så duktig för att nå samma position, som en man inom samma yrke och dessutom få samma lön. 


Jag ska inte trassla in mig i skillnaden mellan kvinnligt och manligt, för det kan bli hur långt som helst, men till en liten del handlar det ofta om kvinnans attityd också. Jag har varit på många resor och kurser tillsammans med andra kvinnor som ingående berättar hur de har förberett för makens ensamma vecka. Lagat mat, skrivit på vilken dag han ska äta vilket och lagt fram kläder i högar. Vaaa?! Kan inte en vuxen karl klara sånt själv?


Jag är så gammal så jag kommer ihåg när Lennart Hyland introducerade Frufridagen någon gång på 1950-talet. Det var något väldigt uppseendeväckande. En dag skulle alla män laga mat och ta hand om barnen, så den lilla frun fick ledigt. Det skrevs rubriker och löpsedlar om denna märkliga händelse. Numera är allt fler pappor lediga med sina småttingar och ingen tycker det är konstigt att man turas om i köket. Lite har hänt ändå.









 

3 kommentarer:

  1. Frufridagen minns jag också.
    Vädret är som det är. Det är mars!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ja Schnee. Auch hier war es heute Morgen weiß. Schnee im März, wenn die Frühlingsblumen schon blühen, ist nicht schön.
    Frauentag und Muttertag sind verrückte Tage, wenn an den anderen Tagen des Jahres die Gleichstellung von Frauen und Männern nicht umgesetzt wird. Und leider immer noch nicht......egal wie alt wir werden.
    Grüße aus der verschneiten Eifel ins verschneite Öland

    Ja snö! Även här var det vitt i morse. Snö i mars när vårblommorna redan blommar är inte vackert.
    Kvinnodagen och Mors dag är galna dagar om inte jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs under årets övriga dagar. Och så är det tyvärr fortfarande inte......oavsett hur gamla vi blir.
    Hälsningar från snöiga Eifel till snöiga Öland Marlise

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att man inte vänjer sig vid bakslagen. Fast man vet att de kan komma. Jag vill ha vår nu!

    SvaraRadera