torsdag 4 augusti 2022

En vecka blev två


De skulle komma, allihop, en vecka. Men det hade vi nog missförstått. Det blev drygt två veckor innan de sista åkte vidare. Men så himla mysigt vi hade det. Och jobbigt. Vi är inte vana att hålla den farten.


Inte bara vi som blev trötta ibland. Lilla Edith, två år, behövde också en lugn stund emellanåt.


Och våra magar då! De är inte vana vid räkaftnar, mexikanska specialitéer och  andra finesser plus god dricka. Det är skillnad mot den vanliga spartanska dieten, där det växlar mellan korv, köttfärs och torskbitar. Men de fixade allt själva hela veckan och vi fick sätta oss vid dukat bord.


Vi fick lite annan hjälp här och var också! Skrapa mossa på uteplatsernas plattor är inte det lättaste jobbet.


Ibland kunde vi ändå smita iväg en stund tidigt på morgonen. Inte mycket fåglar så här års när det häckar turister precis överallt, men det var häftiga molnformationer under flera dagar.


Vi har förstås lekt mycket med minstingen och spelat Yatsy med de inte fullt så små. Här var det såpbubbleblåsning!
 

Så var dagen kommen för de sista att lämna oss för den här gången. Och vi gick in i det tomma huset, satt igång tvättmaskinen, röjde i sovrummen, letade i skåp och lådor efter saker som inte låg på sin vanliga plats, funderade över alla konstiga burkar och flaskor i kyl och skafferi med för oss okänt innehåll. Och framför allt, kunde sitta på toan en halvtimme utan att någon tog i handtaget. Men vi längtar redan tills vi ses nästa gång!
















 

6 kommentarer:

  1. Visst är det otroligt roligt när man får gäster - men ärligt talat så är det ganska skönt när dom åker igen. Men herregud, hela två veckor, det hade jag aldrig klarat. Vi har varit fräcka och satt upp en tavla på väggen i gästrummet där det står; Färsk fisk och gäster blir skämda efter tre dagar." Och den verkar fungera för det mesta.....
    Att jag blir så trött beror på att jag kör med "fullservice" när vi har gäster. Alltså upp tidigt på morgonen för att duka upp frukost, sen är jag guide och chaufför under dagen,. Så handla och hem och laga mat - utan hjälp - för jag grejar inte att ha folk i köket. Det enda dom kan få hjälpa till med är att duka.
    Dagarna som gått nu har det dock varit ganska enkelt för det var bara en väninna här, men när dom är två blir det värre. Fast jag får ju skylla mig själv att jag inte ber dom hjälpa till, speciellt nu när man har lite (mycket) ont i ryggen.....
    KRAM och passa på att vila lite/Susie

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att få rå om sina sommargäster hela två veckor, men jag vet att hur roligt det än är, så är det lite jobbigt. Nu får ni ta igen er och njuta av stillheten.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Oj! Ja kul med gäster men inte för länge ha ha...jag har blivit lite bekväm där på ålderns höst :) Njut av stillheten och lugnet nu!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Igenkänning magen...fick spagetti och köttfärssås hos sonen en middag...chilli i och probs med magen i två dagar...blev en del toabesök! :-) Men det var ju så j...a gott så kunde ju inte låta bli...!

    SvaraRadera
  5. Steffe var det som kommenterade.

    SvaraRadera
  6. Härligt med massor av folk kring sig, men också tröttande. Känner igen situationen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera