torsdag 27 april 2017

Otacksam

 
Plötsligt fick vi köra åt sidan och stanna bilen. På asfalten låg en huggorm, stel och nästan orörlig i morgonkylan. "Du kommer att bli påkörd om du ligger så där," sa vi och försökte flytta honom åt sidan med hjälp av en pinne.
 
 
Han förstod inte alls vår omsorg utan försökte höja sin stela nacke i försvarsställning. Vi kunde inte göra mer än att hålla tummarna för att han snabbt skulle bli uppvärmd och rörligare, istället för att bara ligga och vänta på trafikdöden.
 
 
Hemma i trädgården stod koltrasten och önskade att han var betydligt mindre i storlek. Inne i buren låg det nämligen fullt av delikatesser avsedda för rödhaken och andra småfåglar, som lätt kilar in och ut genom gallret.
 
 

3 kommentarer:

  1. Tyvärr är väl alla inte lika djurvänliga som du. En del kanske tycker att det skulle vara en välgärning att köra över huggormen. Men den har väl sin funktion i naturen som allt annat levande.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ett sånt där nät till småfåglarna ska jag också skaffa till nästa vinter. Jag såg ett i en trädgård där jag gick förbi. Det hade byggt det av kompostgaller.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Stackars orm! Det är inte klätt att vara kallblodig en sån här kylig vår!!
    Idag sitter jag oh väntar på en leverans från Boel på Öland. Jag har vänner i Burgsvik som beställt en hel pall med träd och buskar från henne och jag fick lite "medskick"; 1 storväxt ovanlig bambu, 1 ännu ovanligare pepparbuske, 1 dvärgbenved samt 3 st mörkblå Agaphanthus - som tyvärr blivit frostskadade. Få se om dom överlever.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera