söndag 13 november 2016

Behålla eller radera??

 
Jag har städat en del bland mina bilder under veckan. Och funderat. Jag vet ju till exempel att dillpionen blommar varje år vid månadsskiftet maj-juni. Bilden ovan är från 2009 och den understa är från 2015. Måste jag spara allihop?
 
 
De här bilderna är inte de enda. Jag har säkert minst fem bilder från varje år just på dillpionen. Det får bli en utslagstävling. Och till final går....!
 
 
Jaha, då kommer vi till näckrosorna.  Säkert tjugo bilder från varje säsong.
 
 
Jag kanske ska ta som regel att alltid radera en gammal näckrosbild när jag lägger in en ny? Samma sak med sädesärlor, gulsparvar, solnedgångar, vackra löv, svalor, isbilder osv osv osv osv.........
 
 

5 kommentarer:

  1. Hihi, satt själv och rensade bland bilderna igår. Svårt att välja vilka som ska hamna i papperskorgen. Passade även på att lägga dem i olika mappar men började snöa in på om jag skulle ha samma bild i två olika mappar så jag hittar dem hur jag än letar. Clematis till exempel i mappen " Clematis" OCH "klätterväxter".. Jag lade av efter ett par timmar(!).. kunde inte få ihop huvudet. Det här får bli ett långvarigt projekt. Perfekt under vintermånaderna. Synd bara att jag inte lade upp en plan från början. För si så där 0 år sedan..
    Önskar dig en skön Söndag!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tycker absolut inte att du ska rensa bort alla bilder utom en enda på en växt! För det första måste du ju ha en på HELA växten, som den första på dillpionen. Sen måste du spara åtminstone en på en knopp och en på en halvt utslagen och en på en helt utslagen. Alltså blir det minst fyra. Varför har du alla bilderna kvar i datorn förresten? Eller - ännu värre - har du dom kvar i kameran!?
    Varför flyttar du dom inte till en CD eller på ett litet USB-minne? Då kan du ha alla kvar.....Bekvämt och bra!
    KRAM - Susie

    SvaraRadera
  3. Visst är det svårt att välja vilka bilder som ska bli kvar och inte. Sparar man allt blir det hur många som helst. Jag brukar försöka vara lite kritisk när jag för över bilder från mobilen och rensa redan där, men visst blir det många likadana bilder år efter år.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Försöker att avhålla mig från att samma bilder år från år. Men det är svårt att låta bli. Mogata Marken och Söderköpings gästabud har jag fotat och skrivit om fyra-fem gånger. Nyårslöfte att låta bli att dokumentera igen. Bilderna får vara kvar, måste ta mig samman att föra över dem till den externa hårddisken. Enklast för dig att behålla bilderna :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. det är ju inte klokt, jag är väl den enda människan som aldrig hört talas om
    Dillpion , så vacker. Känner ingen heller som har en sådan-

    SvaraRadera