torsdag 13 oktober 2016

Korrektur och abstinens

 
Nu läser jag korrektur för fullt. Hembygdsboken ska snart iväg till tryck. Varje bokstav och mellanslag ska lusläsas, dessutom en sista kontroll så att allt har kommit med. Jag känner hur hela jag vill ta en tur till norra udden, men nu måste jag skärpa mig och vara koncentrerad. Jag måste ändå ta några bilder på gröngölingen som hoppar runt på gräsmattan.
 
 
Han trycker ner sin näbb lätt som en plätt i gräsmattan. Kanske skulle stoppa ner mina smålökar där. De ligger och väntar på att äntligen få komma ner i jorden.
 
 
Årets unga skator bråkar med varandra och ibland retas de med sparvhöken. Gemensam övning kanske? Både höken och skatorna verkar gilla det hela och håller på länge ibland och bråkar med varandra. NEJ, det här duger inte.
Jag måste läsa vidare. Inte för att någon direkt märker om det fattas en bokstav men ändå...det är itutat sedan svenskalektionerna att allt ska vara korrekt!

3 kommentarer:

  1. Fullt upp ser jag...hoppas allt är bra med er...själv fick jag godkänt på senaste besöket på Vårdcentralen häromdagen...alla prover var bra...så bra som de kan vara i mitt tillstånd.
    Skönt...
    Annars är det väntan på att Ullis ska gå i pension om 11 dagar...det blir en omställning av större dignitet men så mycket aktiviteter som du har om dagarna tror jag inte det blir...men något ska hon väl hitte på å göra om dagarna...och jag kör vidare med mina fåglar och varvar hemma och naturen...som vanligt...så det blir nog ingen större förändring för mig...annat än att jag får "valla" gumman så hon kommer ut lite då och då! :-)
    Idag blir det en tripp te Runtuna för båda och kolla om hökugglan kan beses vid en nämnd plats där nånstans...rappades igår...sen vidare och fika nånstans...vädret är mulet och det har slagit om nu till lite kallare väder och solen har varit frånvarande några dagar...
    Ha det gött!


    SvaraRadera
  2. Vilka vackra fågelbilder! Vi har ju en hög skog bakom oss (det vi kallar kohagen för den gränsar till en hage) där det kryllar av fåglar. Men inte 17 har jag någon som helst aning om vad det är för fåglar. Jo, dom allra vanligaste förstås som tornseglare, halsbandsflugsnappare, bofink, talgoxe, blåmesar, fasan,örn(!) m.m. Men det har väl blivit lite färre sen man kalhögg skogen på andra sidan vägen, istället har det blivit blåsigare. Det senare kan väl kanske också bero på att vädret över huvud taget varit blåsigare i år!
    KRAM
    Susie
    Susie

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Jag vet mig aldrig ha sett en gröngöling.
    Lycka till med korrekturläsningen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera