lördag 8 oktober 2016

In i lugnet

 
För att slippa blåsten tog jag en promenad vid Skäftekärr i går. Det är så vackert i parken omkring den gamla jägmästarebostaden.
 
 
Jag tog vägen förbi ambraträdet som nu lyser med all sin höstprakt.
 
 
Under sommaren har Sveaskog låtit bygga en gångväg över de allra stenigaste partierna bort till stormansgården med sina rester från 500-talet eller däromkring.
 
 
Där råder en nästan sakral stämning numera. Det var säkert annorlunda för 1500 år sedan då de kämpade, slogs och svalt. Livet var betydligt tuffare på den tiden.
 
 
Så var jag tillbaks igen till det vackra huset efter att ha promenerat genom hela parken och klivit på tusentals ekollon och lika många nerfallna vildäpplen.
 
 

1 kommentar:

  1. Skäftekärr får mig att minnas när vi var på Skolresa dit. Jag tror att det var i årskurs sex om jag inte minns fel. Vi cyklade runt på Norra Öland och en tur till Blåkulla blev det med :)
    Som vuxen som vill jag åka upp dit , många ggr/år. Finner ett lugn när jag kommer dit.
    Önskar dig en go helg

    SvaraRadera