fredag 22 januari 2016

Man är inte äldre än vad man gör sig

 
Ålder har inte speciellt mycket med födelseår att göra. Det upptäckte jag redan på den tiden som jag arbetade på bibliotek och besökare lade upp sitt lånekort med personnummer på disken. Jag kikade alltid lite extra på dem som var födda samma år som jag och där kunde man gissa fel på tio år  uppåt eller neråt. Både utseende och sätt spelar stor roll.
 
 
Jag kom att tänka på det i går när jag läste en mängd meddelanden i en grupp med fågelintresserade personer, som jag är med i. Jag är med god marginal äldst men jag känner hur jag rycks med av deras entusiasm och pigga utrop. Bättre att umgås med unga, människor med framtidsvisioner än att hemfalla åt funderingar om det är idé att köpa ny vinterkappa eller inte.
 
 
Titta vad jag hittade bakom gardinen! Helt på egen hand har den gamla orkidéen fått för sig att blomma med mängder av blommor. Cooolt!
 
 

3 kommentarer:

  1. Håller med dig, det är väldigt svårt att åldersplacera människor. Det är ofta som det inte alls stämmer, med vad man trodde. Det var en underbar Orkide` bakom din gardin. Den har verkligen trivts bakom gardinen. Nu har snart Januari gått, tänk vad tiden rinner iväg i alla fall. Ha det bra önskar Hajan

    SvaraRadera
  2. Inget dåligt fynd du gjorde bakom gardinen, orkidéer är mina favoriter inomhus.
    Jag älskar att umgås med de yngre för de ger en så mycket glädje och energi, även barn i olika åldrar.En viss ålder tar livet med en klackspark, (det gjorde även jag förr) man måste ibland även göra det för livet är tillräckligt allvarligt ändå.
    Håller med att utseende och sätt spelar roll . . . MEN man ska akta sig, man kan bli lurad.
    Det har jag blivit flera ggr, nån person som man tror är 'töntig stel tråkig' visar sig vara precis tvärt emot det man trott. Aj aj vad man känner sig snopen och tänker att: man ej ska dra förhastade slutsatser.
    Ibland känner jag mig ung och pigg, nästa dag en 100- åring plus lite till, hi hi . . .
    Förr älskade jag vintern (också), nu är känslorna inte de samma, tyvärr.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  3. Jag har bara orkidéer hemma - inga andra blommor överlever. Hade också en orkidé som plötsligt slog ut i full blom igen med många större och färgrikare blommor än tidigare. Mönstret var dock detsamma! Fin bild på talgoxen!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera