fredag 8 januari 2016

Kefir

 
Under julhelgen upptäckte jag att mitt barnbarn Filippa pysslade med något i sitt kök. Det är kefirfrön , sa hon, jättenyttigt för mag- och tarmflora. Man lägger 1/2 till 1 dl frön i ungefär en halv till en liter bra mjölk, gärna lantmjölk.
 
 
Det får stå i rumstemperatur mellan 12 och 48 timmar och ser då ut så här när man häller upp i en sil. Fröna verkar inte tåla metall så använd plast eller silduk.
 
 
När det har runnit av en stund börjar fröna bli ensamma kvar i silen.
 
 
Så här ser de ut. Levande probiotic som innehåller en mängd nyttigheter och dessutom "äter" upp det mesta av laktosen, som många är känsliga för. När man börjar äta kefir får man prova sig fram och se hur stor mängd daglig dos som fungerar bäst.
 
 
Kefiren håller minst en vecka i kylen och går att dricka som den är eller blanda med youghurt, bär eller annat. Ska lukta friskt  med aning av jäst och är lite spritsigt i smaken. Fröna använder man om och om igen . Trivs de och förökar sig får man ge bort till intresserade. Det ska också gå bra att använda kefir till surdeg. Det ska jag prova så fort jag hinner med. På nätet finns det massor att läsa om kefir.
 
 

5 kommentarer:

  1. visst finns väl det färdig att köpa, utan fröläggning.
    Gör det nytta så är det väl bra.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Ser spännande ut, men efter att ha gjort surdegsmassa och bakat med (brödet blev bra) så har jag lagt ner alltför avancerade saker i köket. Det blev jobbigt.....men det kanske berodde på att det var i samband med att jag blev sjuk!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Spännande! Nu ska jag försöka få tag på frön...
    God fortsättning på det nya året!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Intressant - har aldrig smakat kefir. Kanske dags att göra det.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Det låter intressant. Får googla om det. Tack för tips :)

    SvaraRadera