tisdag 26 januari 2016

Gråsparvens vårsång

 
Det var vår i luften i går. Redan utanför dörren hörde jag en liten enkel sång från clematissnåret. Det var gråsparven, som i brist på konkurrens från alla mästersångare, lät riktigt vacker.
 
 
Uppe vid bron ut till Fyrön hoppade en rödhake omkring och letade yrvakna flugor bland stenarna.
 
 
Jag gick den steniga promenaden utmed Neptuni åkrar. Det var alldeles vindstilla och kändes ljummet i luften. Längst bort vid horisonten anades  lite rosa färg på himlen, för övrigt var det ganska grått men så skönt ändå.
Mitt äldsta barnbarn fyller 29 år i dag. Tänk vad tiden går!
 
 
Grattis Sofia!
 
 

3 kommentarer:

  1. Vilken fin bild på rödhaken, min favoritfågel, vintertid i alla fall. På sommaren ser man inte mycket av den.
    Grattis till Sofia, som väl vuxit till sig en hel del sedan det där kortet togs.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att du lyfter fram gråsparven, den börjar bli alltmer ovanlig, länge sedan jag sett den.

    Jag är nog kärringen mot strömmen när det gäller fåglar och djur, jag värnar om de som till utseendet inte kan konkurrera med alla färggranna fjädrar - pilfinken tillhör mina favoriter.

    SvaraRadera
  3. Ja där sitter hon i spannen lilla 29 åringen, hi hi . . . håller med att tiden flyger iväg ....
    Jag blir oerhört glad av att få höra gråsparvar sjunga tidigt, då vet man att något händer i naturen och luften. Den härliga känslan sprider sig från tårna upp i hjässan och man ryser gott.
    Må välkram/ Eva

    SvaraRadera