söndag 31 januari 2016

En månad kvar???

 
Det är inte mycket till blomning ute i markerna just nu. En och annan tufsig tusensköna kan jag hitta men annars är det mest torra, bruna vinterståndare.
 
 
Jag imponeras av de vackra skålsvamparna, som har motstått både regn och snö och som står som små underverk utmed min väg över strandängarna.
 
 
Men snart blir det ändring! Den här bilden på de allra tidigaste krokusarna tog jag under den första veckan i mars förra året. Bara en månad kvar!!
I dag ska jag fortsätta att räkna fåglar. Inte så jobbigt i år. Barmark och plusgrader gör att fåglarna håller sig ute i markerna och letar föda på egen hand. Just nu är jag uppe i 11 arter och "normala" år brukar det vara runt 20. Rapporter jag får visar att det i stort sett är likadant i hela södra halvan av landet.
 
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej Kerstin
    Bei mir im Garten blühen jetzt schon die Krokusse.
    Es ist viel zu warm
    die "Stunde der Wintervögel"
    also die Vogelzählung war hier schon am 8.-10.Januar
    Der Sperling kommt am häufigsten vor
    Grünfinken werden immer weniger.
    Der Stieglitz ist der Vogel des Jahres 2016
    Dir noch viel Spaß beim Vögel zählen.

    Med mig i trädgården nu blommande krokusar redan.
    Det är alldeles för varmt
    den "timme av vinterfåglar"
    Så fågeln räkna Från och med den 8-10 januari
    Sparven förekommer oftast
    Grönfink bli färre och färre.
    Den steglits är en fågel av 2016
    Du trivs fortfarande fåglar räknas.
    Kram Marlise

    SvaraRadera
  2. Jag har minnen om Stieglitzen , sen då jag var barn. Jag var väl 6-7 år, Då tog min pappa en sådan uppe i Folkparken i Norrköping. De var så tama, han tog en med sig hem. Vi hade en liten bur, han levde inte länge. Det har ju kunnat blivit åtal om detta. 1938 var det, så det är ju preskriberat nu. Men hur dum får man bli?

    SvaraRadera