tisdag 28 juli 2015

Lite siesta

 
Jag hade några timmars paus i går på eftermiddagen och då gick jag ut och satte mig i växthuset en stund. Jag fick kryssa mig fram mellan hängande vindruvsklasar för att nå min korgstol. Väl där kunde jag räkna mognande tomater och konstatera att chilins gröna frukter börjar byta färg från grönt till lilabrunt.
 
 
Genom dörren har jag utsikt över huset och den blå himmelsspiran och den praktfulla buddlejan. Båda blommar som aldrig förr denna underliga sommar.
 
 
Maken börjar självmant prata om att han ska bygga fler odlingslådor, helt utan tjat från min sida. Lättskött och prydligt!
 
 
Det här skulle vara Linnés egen modell av tagetes. Inte vet jag. Jag tycker inte att de är riktigt lika de jag såg i hans trädgård vid Uppsala. Färgglatt är det i alla fall!
 
 

2 kommentarer:

  1. Ni är ju jätteduktiga, tänk vilket växthus att plocka vindruvor i. Vi eller jag har ju aldrig haft sådana ägor.
    Vi hade bara blommor, gräslök och dill, sockerärtor hade vi med, potatis förstås också. Men Herre gud hur hinner ni?
    och hur orkar ni. ?? men alla jag känner håller på lika dant.
    För mig räcker det att kolla hur Ni håller på. En stor stjärna till Er odlare......

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig siesta!
    Det där växthuset ser helt underbart ut.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera