lördag 8 mars 2014

Fascinerande stenar

En hög med stenar  - inget ovanligt här på Öland. Långt borta skymtar fyren Långe Erik i morgondiset.

En stenmur ända ner till vattnet. En gräns mellan dina kor och mina kor.


Vad är det som gör att vi dras till stenarna? Ibland tror jag att det är kontrasterna mellan blå himmel, blått vatten och den gråa stenen som fångar ögat. Här på Öland har vi dels kalkstenen som hela ön vilar på. Stora stenskivor av Ölandssten som syns extra tydligt utmed stränderna när det är lågvatten och som innehåller rester av urtida djur och växter. Har man tur kan man hitta tydliga avbildningar av tidigare liv i stenen. Vi har också de lösa, runda stenarna som inlandsisen pressade hit och som fortfarande är ett gissel för alla som försöker gräva i marken här. Öland  -  solen, vindarnas men också stenarnas ö!



7 kommentarer:

  1. Så underbart med hav och stenar. Man vet att mjuka och hårda vågor har format stenarna. Det kanske är där magin vilar.
    Välkommen till min blogg igen - jag kan inte låta bli den konstformen :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Die Steine, besonders die Steine mit Fossilien
    zeigen uns so offen Lebenszeichen,
    die Millionen Jahre alt sind.
    Steine geben genauso wie Bäume Kraft
    und das faziniert uns so an ihnen.

    Stenarna, särskilt stenar med fossil
    visa oss så öppet livstecken,
    är miljoner år gammal.
    Stenar ger precis som träden kraft
    och fascinerat oss om dem.

    vacker helg med mycket sol......Marlise

    SvaraRadera
  3. Gissa hur många gånger jag funderat på just detta, vad det är som är så fascinerande med sten!

    Vart jag än varit ute i världen (som ärligt talat inte är så många ställen), så har jag kommit hem med stenar i bagaget. Från Madeira skulle jag t.ex. ha kunnat kånka hem huur mycket som helst av blankslipade lavastenar i alla möjliga former. Men bra korkad vore jag ju, om jag frivilligt skulle utsätta mig för att betala för övervikt i bagaget bara för att kånka hem stenar.

    SvaraRadera
  4. Det är mycket fasinerande med allt som rör detta
    med inlandsisen, det tyckte jag redan som barn,
    när man fick lära sig allt om jordens uppkomst.
    Funderar dagens ungdom över sådant, jag har många kring mig, men jag har aldrig hört någon sådan fundering.
    Allt är ju så självklart nu för tiden.
    trevlig lördag

    SvaraRadera
  5. Förhållandena här på Gotland är väl i princip desamma som på Öland. Sten är väldigt vackert!
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Åhh vackra Öland, jag älskar stenar och det får jag aldrig för mycket av även om jag är omgärdad av Småländska stenar själv. När jag varit på Öland har jag sett så många vackra stenar att jag hade kunnat fylla en långtradare med dem, *fniss*
    Jag har hittat och hämtat stenar lite varstans i vår närhet, vi äger även skog så ingen behöver bli sur på oss . Ett nytt projekt på gång i trädgården, det finns gått om den här, men jag gör aldrig en ritning utan går på känslan och det jag har i skallen, hi hi...

    Härliga Ölandsbilder gör att jag vill åka dit på direkten.
    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
  7. Jättebra bilder på stenar. Jag vill gärna kopiera dem och ha dem som förlagor när jag målar stenar. Det är inte så lätt...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera