onsdag 27 juni 2012

Växthus





Det är så skönt att kliva in i växthuset och njuta av den vindstilla grönskan. Kliva in, ja! Snart kommer jag knappt in genom dörren och efter varje besök där kan jag plocka utblommade vinblommor ur håret. Den gula curryörten stryker mot mina ben och gör att mina jeans doftar som ett indiskt restaurangkök. I de krukor som borde innehålla Afrikas lilja, trängs mörka violer och kraftig persilja. Bara två av de fem rotknölar jag köpte har hittills visat några liljeliknande blad. Vad kan jag mera se? Tomater förstås, ännu gröna, men de första är snart på gång. Fikon, kivi, gurka, en physalisplanta, basilika och så lite blommor här och var. Jag skrattar för mig själv över trädgårdstidningarnas växthus med soffor, vinglas och vackra draperier för solen. Här går det knappt in en pall!

4 kommentarer:

  1. Ja, dom "växthus" man ser i tidningarna är inga "växthus", det är mera "myshus" tror jag!
    Jag har ju varit inne på att skaffa mig ett, men kommit underfund med att jag inte har någon användning av det. Jag odlar inget matnyttigt, jag drar inte upp egna fröplantor och jag har svårt för att sitta still i ett "myshus". Men...jag blir bra sugen när jag ser ditt! Och i år hade det kanske varit mysigt att kunna sitta där utan att utsättas för den kyliga vinden eller regnet!!

    SvaraRadera
  2. Så härligt med växthus, önskar så att jag hade plats för ett, men det får bli i min nästa trädgård:)

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen frodigt hos dig:). Vin har jag också tänkt mig skaffa men det har inte blivit av.
    Du har stor mångfald, spännande sådan också

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Hi hi..ja du det blir lätt en djungel men du vet ett vinglas tar ingen plats..hos mig finns det..välkommen på ett glas..:)

    SvaraRadera