fredag 15 juni 2012

Lite nostalgi


Jag blev inpetad av en god vän i en Facebookgrupp för alla som växt upp på samma ställe. Det fick mig att leta fram gamla klasskort och annat från den tiden. Klasskortet är från andra klass i Handens skola. Nästan alla flickorna har sidbena och ett hårspänne och många har ett resårskärp runt midjan och jag vet att mamma fick cykla till sybehörsaffären och köpa brett resårband i metervara och passande spännen. Det gick inte åt så många centimeter runt midjan på den tiden. De flesta av oss hade hemstickade tröjor också. En lyxvara nu för tiden.
På konfirmationskortet har de flesta av flickorna sin första permanent och skor med taxklack och pojkarna är högtidligt uppsträckta i sin första kostym. Ganska skönt att de flesta församlingar numera håller konfirmanderna med kåpor. Konfirmationsklänningen var en stor utgift för föräldrarna och den användes aldrig mera

2 kommentarer:

  1. Åhh.. så fina bilder! Det var verkligen trevligt med en liten nostalgitripp från den gamla goda tiden :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Det är som att åka tillbaka till barn- och ungdomsåren. Känner igen allt - även dom vita klänningarna.
    Min mamma var jätteduktig på att sy så hon gjorde en vid kjol och en kort jacka. Efter konfirmationen så färgade hon dom ljust gula och jag bara älskade den "dräkten" och använde den tills den föll isär. *fniss*
    Med skor med taxklack och blå kappa till så var man en "pangbrud" hela sommaren!!

    SvaraRadera